Curriculum vitae opstellen


Je curriculum vitae (cv) bestaat kort samengevat uit informatie over jezelf, zoals je opleidingen, werkervaring en interesses. In één handig krijgt de lezer zo een duidelijk beeld van je kwaliteiten.

Pas je cv aan op de functie waarop je gaat solliciteren. Een cv is bedoeld om snel te kunnen lezen, houd informatie dus 'to the point' om het overzichtelijk te houden. Uitgebreide informatie kun je kwijt in je sollicitatiebrief of tijdens het sollicitatiegesprek.

OPBOUW VAN JE CV

Er zijn geen vaste regels voor het opbouwen van een cv. Een cv bevat in elk geval de volgende onderdelen.

  • Persoonlijke gegevens: naam, adres, telefoon, email, geboortedatum en - plaats, burgelijke staat en nationaliteit.
  • Opleiding en cursussen: Hier vermeld je welke opleidingen / cursussen je hebt gevolg en of je een diploma hebt behaald. 
  • Werkervaring: begin met de meest recente baan. Hier kunt u ook vrijwilligerswerk, stages en vakantiebanen vermelden. Noem steeds begin- en eindata. 
  • Vaardigheden: Benoem vaardigheden die goed van pas kunnen komen bij de functie waarop je solliciteert. Bijvoorbeeld beheersing van computerprogramma's en welke vreemde talen je spreekt
  • Hobby's en sport: Hier beschrijf je hoe je jouw vrije tijd besteedt. Zo laat je zien waarin je geïnteresseerd bent.


OPVALLEN

Laat vooral je cv opvallen tussen alle andere cv's en brieven. De opmaak, uitstraling en kleurgebruik kunnen net dat ene verschil maken.